ETUSIVU KANNATTAVUUDEN
PARANTAMINEN
PROSESSIEN
KEHITTÄMINEN

OSAAMISEN
KEHITTÄMINEN
TYÖN
TUTKIMINEN
TOIMINTATAPAMME
Prosessit

Työprosessit kannattaa kehittää arvoa tuottaviksi asiakasnäkökulmasta. Nykytilan prosessit kuvataan ja ositetaan työvaiheiksi, jolloin niitä on helppo arvioida kriittisesti. Arvioinnin jälkeen työprosessista poistetaan ne vaiheet, jotka eivät tuota arvoa asiakkaalle. Kokemuksemme mukaan vain joka neljäs työvaihe lisää arvoa asiakkaan näkökulmasta.



Lean

Lean on ajattelu- ja toimintatapa, jonka tarkoituksena on parantaa asiakaskokemusta, lyhentää läpimenoaikoja ja vähentää kustannuksia kaikissa työprosesseissa. Tässä muutamia käytännön ohjeita:

  • kiinnitä huomio kuljetuksiin ja käsittelyihin, kuljeta vain jos on pakko ja vain tarvittava määrä ja tarvittavana aikana
  • tee kerralla valmiiksi
  • jos työssä on paljon odotusaikaa, ohjaa työtä paremmin ja tarvittaessa suunnittele työprosessi uudestaan
  • laske jos voisit valmistaa pienempiä eriä, sillä yleensä kokonaiskustannukset kasvavat ylisuurista eristä johtuen
  • jos työssä on paljon valvontaa, mieti voiko työtä automatisoida
  • jaa kaikki tarvittava tieto heti
  • kehitä jatkuvasti työmenetelmiä ja monista parhaat menetelmät
  • vihaa häiriöitä