Prosessit
Työprosessit kannattaa kehittää arvoa
tuottaviksi asiakasnäkökulmasta.
Nykytilan prosessit kuvataan ja ositetaan työvaiheiksi, jolloin niitä
on helppo arvioida kriittisesti. Arvioinnin jälkeen työprosessista
poistetaan ne vaiheet, jotka eivät tuota arvoa asiakkaalle.
Kokemuksemme mukaan vain joka neljäs työvaihe lisää arvoa asiakkaan
näkökulmasta.
Lean
Lean
on ajattelu- ja toimintatapa, jonka tarkoituksena on parantaa
asiakaskokemusta, lyhentää läpimenoaikoja ja vähentää kustannuksia
kaikissa työprosesseissa. Tässä muutamia käytännön ohjeita:
- kiinnitä huomio
kuljetuksiin ja käsittelyihin, kuljeta vain jos on pakko ja vain
tarvittava määrä ja tarvittavana aikana
- tee kerralla
valmiiksi
- jos työssä on
paljon odotusaikaa, ohjaa työtä paremmin ja tarvittaessa suunnittele
työprosessi uudestaan
- laske jos voisit
valmistaa pienempiä eriä, sillä yleensä kokonaiskustannukset kasvavat
ylisuurista eristä johtuen
- jos työssä on paljon valvontaa, mieti voiko työtä
automatisoida
- jaa kaikki tarvittava tieto heti
- kehitä jatkuvasti työmenetelmiä ja monista parhaat
menetelmät
- vihaa häiriöitä
Menetelmäkehitys
Arvioi säännöllisesti kaikki käytössä olevat työmenetelmät ja käytännöt.
Kehitä havainnointikykyäsi, ole kriittinen ja utelias. >
|
|
|